ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ – ΖΥΓΟΣΤΑΘΜΙΣΗ

ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ – ΖΥΓΟΣΤΑΘΜΙΣΗ : Πόσο συχνά χρειάζεται;

Καταρχήν να ξεκινήσουμε με το ξεκαθάρισμα των ορισμών καθ’ότι η ευθυγράμμιση είναι εντελώς διαφορετική διαδικασία από την ζυγοστάθμιση.

Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, ή της γεωμετρίας του οχήματος, ορίζεται ως η διαδικασία της ρύθμισης των γωνιών των τροχών ώστε να τους επαναφέρουμε στη θέση που ορίζει ο κατασκευαστής. Συνήθως όταν παρατηρείτε ότι το αυτοκίνητό σας παρουσιάζει παρεκκλίσεις σ’ έναν επίπεδο δρόμο, τότε πρέπει να το πάτε για να εφαρμοστεί ευθυγράμμιση των ελαστικών από έναν ειδικό στα ελαστικά αυτοκινήτου.

Αντίθετα, η ζυγοστάθμιση ενός ελαστικού επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα. Η ζυγοστάθμιση είναι απαραίτητη στην αλλαγή ελαστικών δεδομένου ότι η κατανομή του βάρους διαφοροποιείται με το καινούριο ελαστικό. Επίσης εφαρμόζουμε ζυγοστάθμιση όταν πραγματοποιείται εμπρός-πίσω αλλαγή των τροχών που συστήνεται να εφαρμόζεται περίπου ανά 10.000 – 15.000 χιλιόμετρα ή όταν ο οδηγός του οχήματος παρατηρεί τρέμουλο στο τιμόνι κατά την διάρκεια της οδήγησης.

Ποια είναι τα οφέλη της ευθυγράμμισης

✔ Καλύτερο κράτημα δρόμου
✔ Προστασία στα ελαστικά αυτοκινήτων από ανομοιόμορφη και γρήγορη φθορά
✔ Εξοικονόμηση στα καύσιμα

Ποια είναι τα αναγνωριστικά σημάδια ότι απαιτείται να εφαρμοστεί η ευθυγράμμιση

Στις συνηθέστερες περιπτώσεις είναι πολύ χαρακτηριστικά τα σημεία που πρέπει να προσέξουμε για να πάρουμε το αυτοκίνητο στο βουλκανιζατές για ευθυγράμμιση, αλλά υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις που δεν αντιλαμβανόμαστε εύκολα ότι έχει απορριθμηστεί η ευθυγράμμιση των ελαστικών του αυτοκινήτου μας. Σύμφωνα με την Michelin ο οδηγός πρέπει να ελέγχει το όχημά του στις εξής περιπτώσεις:

  • Όταν το όχημα χτυπήσει πάνω σε πεζοδρόμιο ή πέσει σε κάποια λακκούβα απότομα καλό είναι να εφαρμόζεται η ευθυγράμμιση ελαστικών.
  • Όταν παρατηρήσετε ανώμαλη ή ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά σας.
  • Όταν παρατηρείτε και νιώσετε το τιμόνι να σας τραβά ή το αμάξι σας να κινείται προς τη μια πλευρά
  • Όταν μετά από στροφή και ενώ εσείς προσπαθείτε να οδηγείτε σε ευθεία, το τιμόνι σας δεν σας “ακούει” και δεν επανέρχεται άμεσα.
  • Μετά από καινούρια αγορά και τοποθέτηση ελαστικών στο αυτοκίνητο, για να διαρκέσει το ζεύγος ελαστικών όσο γίνεται περισσότερο.
  • Όταν πρέπει να εφαρμοστεί αντικατάσταση σε τμήμα της ανάρτησης ή της διεύθυνσης του ελαστικού

Η ευθυγράμμιση αναλύεται σε Γωνία Σύγκλισης και Γωνία Κάμπερ

  1. Σύγκλιση
    Σύγκλιση είναι η γωνία που σχηματίζουν οι δύο τροχοί του ίδιου άξονα μεταξύ τους.  Η σωστή σύγκλιση των ελαστικών είναι μεγάλης σημασίας και παίζουν σημαντικότατο ρόλο στη φθορά και στην παρατεταμένη διάρκεια ζωής των ελαστικών. Στην περίπτωση που οι τροχοί συγκλίνουν πολύ προς το κέντρο του αυτοκινήτου στο εμπρός μέρος, παρατηρείται αύξηση της κατανάλωσης και μείωση της δύναμης που παράγει το μοτέρ. Στην αντίθετη περίπτωση που παρατηρείται απόκλιση των τροχών στο εμπρός μέρος, επηρεάζεται η τροχιά του αυτοκινήτου από τις ανωμαλίες του δρόμου με αποτέλεσμα η οδήγηση να είναι πολύ κουραστική. Σε κάθε περίπτωση ο κατασκευαστής του αμαξώματος ορίζει την ιδανική τιμή σύγκλισης για το κάθε αυτοκίνητο. Αν η τιμή αυτή διαφέρει έχουμε σαν αρνητικό αποτέλεσμα την υπερβολική φόρτιση των αξόνων και τη φθορά στα ελαστικά των αυτοκινήτων.
  2. Κάμπερ
    Κάμπερ είναι η μονάδα μέτρησης της γωνίας που σχηματίζει ο τροχός με τον κάθετο ως προς τον δρόμο άξονα του. Με απλά λόγια προσδιορίζει πόσο κάθετοι είναι οι τροχοί σε σχέση με το επίπεδο του δρόμου. Στην περίπτωση που έχουμε αρνητική γωνία κάμπερ παρατηρείται το ελαστικό να πατά περισσότερο με το εσωτερικό του πέλματός του, με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνεται και να φθείρεται υπερβολικά. Στην περίπτωση που έχουμε θετική γωνία κάμπερ τα λάστιχα πατούν περισσότερο με το εξωτερικό του πέλματός τους, μειώνοντας την πρόσφυση και καταπονώντας την ανάρτηση του αμαξώματος. Η ιδαδική γωνία καμπέρ είναι να είναι ελαφρώς αρνητική και αυτή η τιμή καθορίζεται από τον κατασκευαστή και το είδος του αυτοκινήτου ώστε να επιτυγχάνει βέλτιστο κράτημα, αίσθηση και επαναφορά του τιμονιού.

Σημεία που πρέπει να ελεγχθούν για βλάβες και επηρεάζουν την Ευθυγράμμιση των ελαστικών

Όταν εφαρμόζεται ευθυγράμμιση των ελαστικών του αυτοκινήτου θα πρέπει να ελεγχθούν σχολαστικά όλα τα μέρη του συστήματος διεύθυνσης των τροχών για τυχόν βλάβες, καθ’ότι υπάρχουν περιπτώσεις που αυτές οι βλάβες ευθύνονται για την παρέκκλιση της πορείας του αυτοκινήτου και όχι η ευθυγράμμιση των ελαστικών. Στη συνέχεια αναφέρουμε συνοπτικά κάποιες από τις συνηθέστερες βλάβες και τα σημεία που πρέπει να ελεγχθούν γιατί μπορεί να επηρεάσουν την ευθυγράμμιση:

  • Ball Joint – Μπαλάκι (σφαιρικός σύνδεσμος) ψαλιδιού : Αυτό το εξάρτημα συνδέει το ψαλίδι με το άκρο. Στην περίπτωση που το μπαλάκι κοπεί ή αλλοιωθεί θα δημιουργηθεί κενό ανάμεσα στο άκρο και το ψαλίδι, με αποτέλεσμα ο τροχός που συνδέεται στο άκρο να χάνει την ευθυγράμμισή του. Σε περίπτωση βλάβης πρέπει οπωσδήποτε να αντικατασταθεί.
  • Aκρόμπαρο: Το συγκεκριμένο τμήμα είναι η σύνδεση του τιμονιού με τον τροχό. Γεφυρώνει τις πλήμνες των εμπρός τροχών με το σύστημα διεύθυνσης. Ανάλογα με την περιστροφή του τιμονιού, η κρεμαγιέρα μετακινείται δεξιά ή αριστερά και τα ακρόμπαρα στρίβουν ανάλογα τον κάθε ένα από τους εμπρός τροχούς. Αν έχει κοπεί το λάστιχο του ακρόμπαρου, θα υπάρχει πάλι κενό με αποτέλεσμα και πάλι ο τροχός να χάνει την ευθυγράμμισή του.
  • Silent blocks: Τα silent blocks είναι μικρές λεπτομέρειες της ανάρτησης του αυτοκινήτου, που αποτελείται από δυο μεταλλικούς κύλινδρους που μπαίνουν ο ένας μέσα στο άλλο και είναι φτιαγμένοι από καουτσούκ. Λαστιχένιοι σύνδεσμοι που ενώνουν τα ψαλίδια του αμαξώματος. Όταν τα silent blocks έχουν κοπεί, θα δημιουργείται κενό – τζόγος, με αποτέλεσμα να έχει κενό και το άκρο με τον τροχό. Ως εκ τούτου και σε αυτή την περίπτωση ο τροχός χάνει την ευθυγράμμιση του και απαιτήται να αντικατασταθούν.
  • Ανάρτηση – Απορτισέρ:  Η ανάρτηση του αυτοκινήτου ενώνει το άκρο με το αμάξωμα. Αυτό που κάνει η ανάρτηση είναι η απορρόφιση των κραδασμών του οδοστρώματος και να μεταδίδει όσο το δυνατόν λιγότερους κραδασμούς στα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου. Αν υπάρχει σημαντική φθορά στο αμορτισέρ (π.χ. σπασμένο καλάμι ), θα υπάρχει έντονη αίσθηση στους κραδασμούς κατά την οδήγηση αλλά θα υπάρχει πρόβλημα και στην ευστάθεια του αυτοκινήτου με αποτέλεσμα αυτό να αποκλίνει από την πορεία του.
    Η ανάρτηση ελέγχεται οπτικά στον έλεγχο ράμπας και κατά την διάρκεια του ελέγχου του ΜΟΤ. Ιδανικός τρόπος να ελεγχθεί είναι σε ειδικό χώρο που λειτουργεί αμορτισερόμετρο.
  • Σκελετός του ελαστικού: Ένα ελαστικό με στραβό σκελετό, δημιουργεί κραδασμούς στο αμάξωμα, επηρεάζει την απόκριση του τιμονιού και έχει ως αποτέλεσμα να «τραβάει» το όχημα προς μια κατεύθυνση.